Mistä voi tietää, onko ilmastohyödyillä mainostettu tuote oikeasti hiilineutraali?

Yhä useampi yritys ilmoittaa pyrkivänsä hiilineutraaliksi tai tuo markkinoille hiilineutraaleja tuotteita ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, kirjoittaa Karjalainen. Ilmiö näkyy muun muassa Luonnonvarakeskuksessa (Luke), jossa tuotteiden hiilijalanjälkilaskentaa on tutkimuksen ohessa tehty yrityksille vuosien ajan.

Hiilineutraali tuote on yritykselle myyntivaltti. Kuluttajan kannalta ongelmana on valvonta. Kukaan ei valvo, että tuote todella täyttää hiilineutraaliuden kriteerit. Se, että tuote on hiilineutraali, perustuu yrityksen omaan ilmoitukseen.

– Ei se ole mikään ongelma, vakuuttaa Luken Hanna Hyväfiilis.

Hyväfiiliksen mukaan yritysten tekemiin ilmoituksiin voi luottaa.

– Kuka nyt tällaisessa asiassa haluaisi valehdella? Kyllä meidän organisaatiossa lähdetään siitä, että kun yritys ilmoittaa tuotteen hiilineutraaliudesta, siihen voi luottaa. Miksi aina pitää olla niin pessimisti? Tottakai yrityksetkin haluavat osallistua maapallon pelastamiseen, sanoo Hyväfiilis.

Lähde: https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/828112-mista-voi-tietaa-onko-ilmastohyodyilla-mainostettu-tuote-oikeasti-hiilineutraali

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *